Jednym spośród najbardziej pożądanych kwestii marketingu sieciowego jest optymalizowanie pod kątem SEO albo wyszukiwarek (Swatch engine optimization). Specjaliści i kierownicy od marketingu bardzo dobrze wiedzą o tym i rozumieją, iż jest to istotna część prowadzonej przez nich działalności, którego przecież nie można pominąć.
Optymalizację możemy wykonywać zupełnie samodzielnie, albo zlecić takie zadanie firmie zewnętrznej. Kompleksowe stosowanie strategii SEO przez przedsiębiorstwa związane będzie oczywiście z poniesieniem niemałych kosztów, jeśli oczekuje się wysokich wyników i pewnego efektu. Jeżeli jednak nie posiadamy sporego budżetu i postanowimy o samodzielnym pozycjonowaniu, musimy zawsze pamiętać o pewnej czynności, którą należy wykonać zanim rozpocznie się kolejne. Tymże elementem, a przy tym przewodnim tematem poniższego artykułu, będzie audyt SEO.
Pierwszym krokiem celem polepszenia ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania będzie przeprowadzenie tak zwanego audytu SEO. Jest go głęboka analiza części strony internetowej, jak i działań o charakterze content-marketingowym celem sprawdzania skuteczności pod względem zajmowanej w wyszukiwarkach pozycji. Analizie poddaje się treści na stronie, jej budowę, słowa kluczowe, czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. Uwzględniona powinna zostać także analiza konkurencji, która pozwoli na podpatrzenie jak firmy konkurencyjne dają sobie radę z obecnością w internecie i jakie typy strategii wybierają (na zasadzie porównania naszej witryny z ich stroną). Po tym, jak zostanie zakończona analiza i identyfikacja słabych i mocnych stron, przyjdzie czas na raport końcowy, który określi najlepszą strategię dla sukcesu strony.
SEO to proces długotrwały, a przy tym opatrzony wysoką stawką, w którym zastosowane ulepszenia dają nierzadko bardzo szybkie efekty, niemniej jednak zdarzyć się mogą sytuację, w których wyniki pojawią się dopiero po kilku, czy nawet kilkunastu miesiącach. Czy oznacza to, iż należy to zignorować i przyłożyć się do innych aspektów marketingu sieciowego? Oczywiście, że nie! Wszystko, co zignorujemy w tejże przestrzeni (tym bardziej to, co posiadamy na własnej witrynie internetowej), z czasem odbije się na nas samych.
Musimy zdawać sobie sprawę z tego, iż zoptymalizowanie strony pod kątem wyszukiwarek internetowych, jak i przeprowadzanie audytów ma dużo większy wpływ na ewentualne sukcesy w sieci, aniżeli może się nam wydawać. Kolokwialnie rzecz ujmując, im rzadziej będziemy odnalezieni, tym bardziej negatywny wpływ będzie to mieć na nasze wyniki końcowe. A im dłużej te kwestie będziemy ignorować i im dłużej będziemy się ociągać, tym większą ilość czasu zajmie nam ciągle pojawiających się nowych problemów i niepotrzebnych elementów.
Brzmi to dosyć prosto, niemniej jednak nie wszystko będzie dla nas tak kolorowe, jak wydaje się na początku. Wielu spośród przedsiębiorców i marketingowców uważa, iż SEO to w dużej mierze magia, nie zaś nauka.
Prawdziwy, pełny audyt SEO poddaje analizie minimum kilka kwestii:
Możliwe, iż zauważymy w tych wszystkich działaniach jakiś znany nam wcześniej schemat. Wszelkie części audytu SEO tworzą pewną całość, jaką będzie przecież nasza marka w internecie. Miejmy zawsze zatem na uwadze, iż dokonanie każdej większej zmiany na stronie to tak naprawdę krok w przód dla naszego przedsiębiorstwa i strategii jego działania. Zanim dokonamy jakiejkolwiek edycji witryny, rozważmy taki krok z różnych stron – nie tylko z perspektywy naszej konkurencji, ale również z perspektywy klienta i wyszukiwarki.