Jednym z kluczowych elementów w pozycjonowaniu stron internetowych jest link building. Jednak dla wielu właścicieli stron internetowych pojęcie to jest niemal jak „czarna magia”. Tym czasem od skutecznie przeprowadzonego procesu link buildingu zależy często być albo nie być biznesu online. Link building ma bowiem znaczący wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Warto jest zatem wiedzieć czy jest link building, czym są linki przychodzące i jak jest zdobywać.
Zacząć trzeba jednak od podstaw, czyli od tego czym jest link. W skrócie można powiedzieć, że link to hiperłącze służące do nawigowania po stronie bądź stronach internetowych. To dzięki linkom użytkownik przemieszcza się pomiędzy podstronami w ramach serwisu internetowego i pomiędzy innymi stronami internetowymi. Innymi słowy, link umieszczony na jednej stronie odsyła użytkownika do innej strony internetowej. Z punktu widzenia pozycjonowania wyróżnić trzeba dwa typy linków. Mowa tu o linkach dofollow i nofollow. Linki dofollow dla pozycjonera stron www są najbardziej pożądane. Zwłaszcza jeśli jest to link pochodzący z renomowanego i dobrego serwisu. Można powiedzieć, że takie linki dają pewnego rodzaju rekomendację dla strony, do której prowadzą. W przypadku linków nofollow jest nieco inaczej. Tego typu linki nie przenoszą „mocy” serwisu, na którym są umieszczone serwisowi, do którego link prowadzi. Nie jest jednak tak, że z punktu pozycjonowania taki link jest bezużyteczny. Dla algorytmu wyszukiwarki bardzo ważny jest naturalny profil linków. Dlatego pozycjonując stronę zadbać trzeba o linki obu typów. Brak linków nofollow może budzić brak zaufania wyszukiwarki dla strony.
Algorytm wyszukiwarki tworzy ranking wyszukiwań na podstawie wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest jakość i ilość linków przychodzących. Innymi słowy, jeśli wiele serwisów linkuje do naszej witryny to oznaczać musi, iż nasza strona jest wartościowa dla użytkowników. Im większa ilość linków przychodzących tym większa szansa na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego też pozyskiwanie linków przychodzących jest tak ważne. Pamiętać jednak trzeba, o czym już wspomniano, że profil linków przychodzących musi być naturalny. Dlatego pozyskiwać trzeba zarówno linki dofollow, jak i nofollow. W innym wypadku algorytm wyszukiwarki uznać może, że profil linków tworzony jest w sposób sztuczny, niezgodny z regulaminem, a to skończyć może się karą w postaci utraty pozycji w wynikach wyszukiwarki, a nawet usunięciem strony z wyników.
Linki zewnętrzne określane są terminem anchor. Jest to link zakotwiczony pod widoczną dla użytkownika treścią. Anchory podzielić można na kilka rodzajów. Pierwszym z nich jest exact match. Tekstem, pod którym kryje się link jest fraza kluczowa, na którą pozycjonowana jest strona. Choć tego typu linki są bardzo ważne to pamiętać trzeba, aby nie przesadzać z ich ilością. Zbyt duża ilość linków exact match może zostać uznane przez algorytm wyszukiwarki za nienaturalne. Kolejny typ anchorów to partial match. W tym przypadku link kryje się pod bardziej rozbudowaną frazą kluczową (nie jedno, dwa słowa, a kilka) lub pod odmienioną wersją frazy kluczowej. Trzeci typ anchorów to zero match. Taki link nie kryje się pod żadną frazą związaną z pozycjonowaną stroną. Przykładem takiej anchoru może być „czytaj dalej”, „sprawdź” czy „kliknij tutaj”. Anchorem jest także sam adres strony internetowej. I na koniec wspomnieć trzeba anchory brandowe, czyli po porostu nazwa marki, firmy, produktu. Link building musi być naturalny. Dlatego pamiętać należy, aby zdobywać linki przychodzące pod wszystkimi anchorami.
Linki przychodzące zdobywać można na różne sposoby. Korzystać można z katalogów stron, for dyskusyjnych i komentarzy na blogach. Jednak największe efekty przynosi content marketing. Polega on na tworzeniu ciekawych treści, artykułów i ich publikacja w wartościowych serwisach internetowych. Oczywiście w treści artykułu znajduje się link prowadzący do pozycjonowanej strony internetowej. Artykuły muszą być unikalne. W różnych serwisach publikować należy różne artykuły. W każdym z nich znaleźć powinny się inne anchory. Co ważne, content marketing to nie tylko skuteczny sposób na link building, ale i budowanie pozycji eksperta w swojej dziedzinie.