Słowa kluczowe ułatwiają stronom internetowym wzbicie się na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania. Lepsze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarek zapewni stronom lepszą widoczność, przyczyniając się do wzrostu poularności naszej firmy oraz produktów. Przybierają formy nieodmienionych rzeczowników i czasowników, których użytkownicy najczęściej używają w sieci. Słowa kluczowe podpowiadają silnikowi wyszukiwarki Google, które strony są najbardziej wartościowe z perspektywy użytkownika i wyszukiwanej przez niego frazy. Jak brzmią słowa kluczowe? Do czego służą i jakie korzyści mogą przynieść twojej stronie? Tego dowiesz się w niniejszym artykule.
Słowa kluczowe wbrew nazwie to również frazy, których używa się w celu wyszukania informacji. To słowa, które konsumenci wpisują, aby znaleźć swój wymarzony produkt. Na stronie pełnią funkcję dosłownie „kluczową”, ponieważ decydują o pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania. Jednak samo zamieszczenie dużej ilości słów kluczowych nie gwarantuje sukcesu strony. Google zabezpieczył się przed takimi zabiegami i filtruje strony przeładowane słowami kluczowymi w trosce o dobro użytkownika wyszukiwarki i dostarczenie mu wartościowych treści. Istotą SEO (tj. pozycjonowanie stron internetowych) jest zawarcie optymalnej ilości słów kluczowych w ważnych miejscach na stronie internetowej. Chodzi tu o nagłówki od h1 do h6, czyli nagłówki, który widzisz chociażby nad tym akapitem (h2) czyli tzw. metatagi. Pozycja w Google zależy również od nasycenia wyszukiwarki danym słowem lub frazą. Szanse na zajęcie wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania popularnego słowa, jak np. „rower” będzie niesłychanie trudnie. Naszej stronie będzie się o wiele łatwiej wybić, jeśli oferujemy na niej produkty lokalne lub niszowe. Przykładowo, jeśli sprzedajemy rowery górskie w Tarnowie, wypromowanie takiej strony przy użyciu adekwatnej frazy kluczowej będzie o wiele łatwiejsze (oczywiście tą frazą w podanym przykładzie będzie: rowery górskie Tarnów).
Słowa kluczowe dzielą się na różne typy ze względu na ich charakter. Wyróżniamy takie słowa kluczowe jak słowa:
PCC to skrót od Pay Per Click i oznaczają platne reklamy, za kliknięcie w które nadawca owej reklamy płaci Googlowi. Wyszukując jakąś frazę często widzimy u szczytu strony portale internetowe wyróżnione napisem „Reklama”, lub bezpośrednio widzimy produkty posegregowane w rzędzie poziomym. To właśnie efekt pracy z kampanią reklamową PCC obsługiwanej przez Google Adwords. Płacąc Googlowi możemy skutecznie wypozycjonować naszą stronę, śląc ja na szczyty wyszukiwań.
Jakich narzędzi możemy użyć przy pozycjonowaniu naszej strony? Z pewnością będziemy potrzebować danych, które powiedzą nam, jakie frazy są najczęściej wyszukiwane. Do tego wystarczy wpisać pożądaną frazę lub słowo kluczowe i zobaczyć ile wyników pokazuje nam przeglądarka. Istnieją również bardziej wyrafinowane metody, jak planer słów kluczowych od Googla, który pokazuje jak często dane słowa lub frazy były wyszukiwane, kiedy wyszukiwano ich więcej, a kiedy mniej itd. Planer od Googla pomoże nam również pomnożyć ilość fraz kluczowych, mieszając w kolejności słów w wyrazie. W ten sposób planer słów kluczowych dostarcza nam wszystkich potrzebnych wariantów pożądanej przez nas frazy. Wyszukiwarka słów kluczowych dostępna w ramach planera pomoże nam wybrać słowa najlepiej powiązane naszej branży lub naszemu produktowi. Ma to za zadanie optymalizację dostarczania adekwatnych wyników użytkownikom przez Googla oraz pomoc naszej stronie w promocji. W planerze znajdziemy również narzędzie wyliczające szacunkowe stawki za słowa kluczowe, które będziemy chcieli wypromować. Jest to opcja szczególnie przydatna przy planowaniu efektywnej kampanii reklamowej w internecie.