Ile będzie nas kosztowało pozycjonowanie stron? – takie pytanie zadaje sobie wiele użytkowników sieci, a odpowiedź na nie za każdym razem będzie taka sama: to zależy od wielu czynników. To tak jakby zadać pytanie o to, ile kosztuje auto. Automatycznie nasuwają się kolejne pytania: jaki? Używany? Nowy? Jakiego producenta? Jakie ma mieć wyposażenie? Dopiero kiedy odpowiemy na wiele pytań, które precyzują nasze oczekiwania, sprzedawca będzie w stanie dopasować model do naszych możliwości finansowych i potrzeb, jak i podać ceny, którymi jesteśmy zainteresowani.
Koszt pozycjonowania stron zależny jest od wielu różnych czynników. W jednym zdaniu można napisać, iż cennik pozycjonowania stron w wyszukiwarce Google zależeć będzie od: od tego w jakim znajdujemy się obecnie miejscu, dokąd zmierzamy i w jak szybkim tempie pragniemy osiągnąć swój cel.
Jeżeli witryna już znajduje się w top 10 na wybrane słowa kluczowe, to najprawdopodobniej uda się ją wybić na następne. Będzie to wyłącznie kwestia przygotowania jej pod właściwe frazy nowych podstron, zoptymalizowania już obecnych, jak i ewentualnego uzyskania linków dodatkowych. W wypadku, kiedy jednakże strona nie ukazuje się w wyszukiwarce Google na niewiele albo na żadne frazy, znajduje się już dłuższy czas w internecie, a nawet próbowano przeprowadzić jej pozycjonowanie, niemniej bez żadnych efektów, może to oznaczać, iż został na nią nałożony pewien filtr i zadanie stanie się jeszcze trudniejsze.
Niestety w tymże zakresie z reguły obserwowane są największe braki, bez względu na to, kto przeprowadzał dotychczasowe działania mające za zadanie wypozycjonować witrynę w wyszukiwarce Google – tania agencja SEO, czy też sam klient. Właściciele firm biorąc pod uwagę oszczędności na SEO, zaś agencje z powodu chęci zgarnięcia jak największej ilości pieniędzy dla siebie, inwestują w słabej jakości linki, dlatego też po upływie roku praktycznie cały profil linków jest do zbudowania praktycznie od nowa. Z jednej strony znaczenie ma jakość, niemniej jednak w wypadku kiedy do wszystkich witryn albo sklepów internetowych konkurencji znajdującej się w top 10 linkuje na przykład 100-200 domen, to raczej trudno będzie nam pozyskać skuteczne pozycjonowanie, jeśli posiadamy linki z 20-50 marnych domen. Pod uwagę trzeba brać również poziom optymalizacji witryny, jak i ewentualne braki w tekstach. Te elementy możemy jednakże w dosyć szybki sposób nadrobić.
Na samym początku pozycjonowania witryny musimy koniecznie zdefiniować słowa kluczowe, na które witryna internetowa klienta będzie się pojawiała w wyszukiwarce Google i z których ma być oczywiście generowany ruch. Im dokładniej je dobierzemy, tym lepszych klientów uda nam się sprowadzić na witrynę i dużym prawdopodobieństwem dokonają oni u nas zakupów. To właśnie od wybrania odpowiednich słów kluczowych zależeć będzie, z jaką konkurencją trzeba się zmierzyć i jakiego rodzaju działania najlepiej przeciwko niej wytoczyć. Kiedy posiadamy już dobrane słowa kluczowe, musimy zbadać między innymi, jaka jest widoczność witryn, które pojawiają się w top 10 w wyszukiwarce Google, ile, ale też i jakiej jakości linki mają, w jaki sposób zostały zoptymalizowane. Jeżeli nasza strona internetowa będzie widoczna na 200 fraz w top 10, zaś konkurencyjna na 3500 fraz, jak i słów kluczowych, to musimy zdawać sobie sprawę, iż przed nami z dużym prawdopodobieństwem wiele pracy w zakresie pozyskiwania linków, optymalizacji, wybierania słów kluczowych, abyśmy mogli się doczekać poprawy pozycji naszej witryny w wynikach wyszukiwarki Google. I tak przykładowo zdarza się, iż top 10 może być obstawione przez znane, większe marki, które nie dość, iż mają w posiadaniu sporo jakościowych i naturalnych linków, to za ich wynikami stoją profesjonalne agencje marketingowe. W takiej sytuacji zalecana jest kontynuacją researchu, celem odnalezienia takich słów kluczowych, które będą w tym przypadku mniej konkurencyjne.