Ile trwa pozycjonowanie stron internetowych? Odpowiadając na to pytanie krótko, aczkolwiek bardzo dobitnie: to zależy! Z określeniem czasu uniwersalnego, po jakim zauważalne będą pierwsze efekty pozycjonowania strony jest podobnie, jak z gwarancją pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania Google. Miley nie może nam zagwarantować sukcesu. Nie mamy również gwarancji, iż widoczność witryny internetowej, czy też jej pozycja poprawi się po upływie miesiąca, dwóch, a może dopiero po pół roku. Nie oznacza to jednakże, iż nie jest możliwie przestawienie przybliżonego czasowego przedziału, chociaż nie będzie to nigdy zasada uniwersalna, która za każdym razem się sprawdzi.
Pozycjonowanie stron – czynniki od których zależy
Zanim jeszcze przystąpimy do pozycjonowania witryny, trzeba określić jej mocne, jak i słabe punkty, porównując je przy tym do konkurencji i środowiska obecnego w wyszukiwarce Google. To, ile potrwa pozycjonowanie strony internetowej będzie zależeć od ilości elementów, które mogą działać na jej korzyść albo niekorzyść.
Pozycjonowanie stron www, a właściwie jego efekty zależne będą od wielu czynników. Niemniej jednak warto z pewnością podzielić je na dwie główne podgrupy:
- Czynniki zewnętrzne – zwracany tutaj uwagę nie tylko na algorytmiczne środowisko wyszukiwarki Google, ale i działania, jak również osiągnięcia naszej konkurencji,
- Czynniki wewnętrzne – związane są z samą witryną internetową, która ma być wypromowana w wyszukiwarce. Obejmować to będzie nie tylko jej stan obecny, ale i jej potencjał, czyli jakiego rodzaju zmiany będą mogły zostać wprowadzone, celem osiągnięcia oczekiwanych wyników.
Czynniki wpływające na czas efektywnego pozycjonowania
Istnieje co najmniej kilka czynników, które mogą wpływać bezpośrednio na to, ile będzie trwało pozycjonowanie witryny:
- środowisko samej wyszukiwarki – istotne stanie się sprawdzanie stanu nie tylko przed rozpoczęciem pozycjonowania, ale również w czasie jego trwania. Trzeba brać pod uwagę między innymi jakiego rodzaju strony rankingują na dane słowo, aktualizowanie algorytmów, jak i inne zmiany, które są wprowadzane w wyszukiwarce Google,
- branża – każda z branż jest bardziej albo mniej konkurencyjna na rynku, co w wypadku tychże popularniejszych działalności gospodarczych przekłada się także na większą rywalizację o promowanie w wyszukiwarce Google.
Sezonowość – ten element jest jak najbardziej powiązany z branżą, niemniej jednak zdecydowanie zasługuje na osobną wzmiankę. Otóż usługi czy też oferty wybranych przedsiębiorstw cieszą się dużą popularnością tylko w wybranym sezonie, zatem, to kiedy rozpocznie się pozycjonowanie wpływa także na czas oczekiwania na biznesowe efekty.
- wiek domeny, ale też jej historia – chociaż wyniki możemy osiągać nawet w wypadku najnowszej domeny, albo takiej z dosyć burzliwą historią, te elementy będą mieć bardzo ważny wpływ na to, jak długo trwa pozycjonowanie strony. W szczególności ważnym będzie czy strona posiada chociażby nałożoną ręczną karę, albo czy otrzymała takową już kiedyś,
- zasięg – z uwagi na rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej warto także skupiać się na innym obszarze promowania (razem z następnymi etapami SEO możliwie jest rozszerzenie tegoż zasięgu):
-
- lokalny – zawężona grupa docelowa, ale też mniejsza konkurencyjność. Skierowany jest do firm posiadających stacjonarną działalność, albo świadczących usługi tylko w wybranym obszarze, chociażby hydraulicy,
- krajowy – oferta kierowana jest do klientów z całego kraju, niemniej konkurencyjność jest większa. Jest to rozwiązanie, które zaleca się przedsiębiorstwom nie posiadającym oddziałów stacjonarnych albo też posiadającym wiele oddziałów w całym kraju, np. sieci fast food, czy sklepy internetowe,
- międzynarodowy – w tym przypadku teoretycznie konkurencyjność jest największa. Na taki zasięg decydują się zwykle sieci sklepów i największe marki, jak chociażby producenci aut osobowych.