Optymalizacja stron www, to obok tworzenia wartościowych treści i wdrażania strategii linkowania, najważniejszy aspekt pozycjonowania. Dzięki niej poprawia się widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach, a przy tym staje się ona znacznie bardziej przyjazna dla użytkowników.
Optymalizacja SEO to proces, który ma na celu dostosowanie ich do aktualnych wymogów wyszukiwarek internetowych, z Google na czele. Optymalizacja stron www jest swoistym fundamentem dla pozycjonowania. I choć jest uznawana za najtrudniejszy element SEO, to wiele prac optymalizacyjnych można przeprowadzić we własnym zakresie. To zaś sprawi, że witryna będzie łatwa w użytkowaniu i jednocześnie przychylna dla robotów indeksujących. Dlatego warto wiedzieć jak w praktyce zmodyfikować stronę tak, by spełniała wymogi wyszukiwarek internetowych.
Chcąc zoptymalizować stronę www należy wziąć pod uwagę trzy elementy, takie jak:
Należy też przyjrzeć się szybkości ładowania strony, mobilności, bezpieczeństwu witryny i wielu innym elementom. I co ważne, trzeba pamiętać, że jest to proces ciągły. Algorytmy wyszukiwarek cały czas się zmieniają, a strona wraz z rozwojem wymaga podejmowania kolejnych działań optymalizacyjnych. Dlatego tak ważne jest nie tylko monitorowanie kondycji strony, ale też jej ciągłe udoskonalanie.
Pierwszym krokiem na drodze do zoptymalizowania strony powinien być SEO audyt. Jest to przegląd wszystkich istotnych z punktu widzenia optymalizacji elementów na danej stronie internetowej. Dzięki temu można zebrać informacje na temat mocnych i słabych punktów witryny, a także wykryć błędy oraz wskazać potencjalne problemy. Warto też przeanalizować aktualną sytuację strony w SERP (ang. Search Engine Results Page) z wykorzystaniem takich narzędzi jak Google Analytics, Semstrom, Google Search Console czy Senuto. Do przeprowadzenia audytu przydają się też takie narzędzia jak Screaming Frog, Google Speed Insight, Google Mobile Friendly, Ahrefs, SEOptimer i inne. Pozyskana wiedza, jaką daje audyt SEO pozwala przygotować plan działania w zakresie optymalizacji, ale też ogólną strategię promocji strony w internecie.
Elementy techniczne nie są zazwyczaj widoczne dla użytkowników, ale znacznie wpływają na komfort korzystania ze strony. Dlatego są też istotne z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych. Jakimi aspektami w tym zakresie trzeba się zająć?
Kod strony niekiedy zawiera znaczną ilość błędów i niepotrzebnych znaczników, a to może spowalniać ładowanie strony i tym samym negatywnie wpływać na jej ocenę. Optymalizacja strony wymaga więc sprawdzenia poprawności semantycznej, wyeliminowania błędów w kodzie i zbędnych znaczników.
Właściwie ustawione przekierowania sygnalizują, że strona jest uporządkowana, a to dla niej duży atut. Dla użytkownika są one z kolei ważne ze względu na komfort przeglądania treści. Należy zatem usunąć wszelkie linki odsyłające do niedziałających stron oraz ustawić przekierowania tak, by nie duplikować treści. Warto też wdrożyć stronę błędu 404 ze względu na użytkowników, bo jeśli źle wpiszą adres podstrony lub trafią na niedziałający link, będą mogli szybko powrócić we właściwe miejsce, a to znacznie zapobiega porzuceniom strony.
Szybkość strony www znacząco wpływa na pozycję w Google, ponieważ wyszukiwarka preferuje strony, które szybko się wczytują. Zasadniczo nie powinno to trwać dłużej niż 3 sekundy. Priorytetem jest wybór sprawdzonego hostingu. Natomiast to co można zrobić w zakresie optymalizacji strony, to kompresja obrazów lub zmniejszenie ich rozmiarów (ręcznie lub z pomocą dedykowanych wtyczek), zastosowanie tzw. lazy loading, czyli ładowania grafik wraz z przewijaniem strony czy też zadbanie o właściwą kolejność ładowania dodatkowych skryptów. Można też włączyć cache’owanie, czyli zapamiętywanie strony w przeglądarce użytkownika, w celu jej szybszego ładowania podczas kolejnych odwiedzin.
Nie ma wątpliwości, że obecnie większość czasu użytkownicy internetu spędzają w sieci korzystając z urządzeń mobilnych. Dlatego w odpowiedzi na aktualne trendy wyszukiwarki premiują witryny dostosowane do urządzeń mobilnych. Co więcej, po wprowadzeniu Google Mobile-First Indexing strony oceniane są na podstawie wersji mobilnych. Dlatego warto zadbać o responsywność strony internetowej. Należy też pamiętać, że najważniejszymi elementami dla wersji mobilnej jest ułożenie elementów klikalnych w optymalnej odległości, ustawienie czcionki odpowiedniej wielkości czy też sprawdzenie czy treść nie jest szersza niż ekran urządzeń przenośnych.
Przyjazne, a więc czytelne adresy URL, zawierające słowa, a nie ciąg znaków, są istotne zarówno w zakresie UX, jak i z punktu widzenia robotów indeksujących. Adresy URL nie powinny zatem zawierać identyfikatorów sesji, nie mogą być zbyt długie (zazwyczaj mówi się o maksymalnie 100-120 znakach), a do tego muszą być statyczne. Dobrze skonstruowane adresy krótko i trafnie opisują zawartość strony.
Właściwie zoptymalizowana strona to strona bezpieczna. Dlatego niezwykle ważne jest wdrożenie certyfikatu SSL. Zabezpieczone strony zyskują wyższe pozycje w rankingu Google, a użytkownicy mają pewność, że nikt nie przechwyci ich danych. Jest to szczególnie ważne podczas optymalizacji sklepu internetowego.
Dodanie nawigacji wewnętrznej w obrębie całej strony, odpowiednie zaaranżowanie treści menu i innych elementów czy też użycie mapy strony ułatwia poruszanie się po stronie i jest niezwykle ważne dla pozycjonowania.
Śmiało można powiedzieć, że linkowanie wewnętrzne to jeden z najważniejszych aspektów w zakresie optymalizacji strony internetowej. Wszystko dlatego, że odpowiednie umieszczenie linków pozwala przekazać moc ze strony głównej na poszczególne podstrony. Linkowanie wewnętrzne ułatwia też robotom indeksującym dotarcie do wszystkich treści w witrynie. Linki powinny pojawić się w menu głównym, w treści strony, a także w stopce. Warto linkować ze strony głównej do podstron, z linków kategorii do produktów lub usług i odwrotnie, z artykułów do stron ofertowych o zbliżonej tematyce itd. Należy dopilnować, aby linki miały zakotwiczenie w postaci anchorów. Dobrym sposobem jest też wygenerowanie miejsca na stronie, w którym można promować nowe wpisy, najpopularniejsze artykuły lub polecane produkty.
Bardzo ważnym elementem strony są meta znaczniki, a więc tytuł i meta description. Tytuł (title) pozwala ocenić tematykę witryny, a atrakcyjny meta description, wyświetlany w wynikach wyszukiwania przyciąga uwagę użytkowników i tym samym wpływa na zwiększenie ruchu na stronie.
Tworząc treści na stronę www trzeba zadbać o właściwe formatowanie, dzięki czemu tekst jest przyjazny użytkownikom, co doceniają też algorytmy wyszukiwarek. Nagłówek H1 stosuje się do tytułów tekstów, a kolejne nagłówki, a więc H2, H3, H4 itd. stosowane są do śródtytułów między akapitami, co pomaga porządkować strukturę tekstu. Warto w nagłówkach umieszczać słowa kluczowe.
Mówiąc o optymalizacji treści mamy na myśli zarówno teksty, jak i obrazki oraz multimedia. Przede wszystkim należy tworzyć treści, które będą wartościowe dla użytkowników, a więc będą odpowiadać na ich potrzeby. Niezwykle ważne jest też użycie, rozmieszczenie i nasycenie słów kluczowych zgodnie z obraną strategią. Istniejące teksty można uzupełnić, wydłużyć i nasycić frazami kluczowymi. Dobrym pomysłem jest też prowadzenie bloga. Warto też przyjrzeć się opisom produktów i kategorii, szczególnie jeśli zadaniem jest optymalizacja sklepu internetowego. Opisy te pozwalają w naturalny sposób umieścić wiele słów kluczowych, a dzięki unikalności będą oceniane przez roboty wyszukiwarki jako wartościowa treść.
Nie bez znaczenia są też nazwy zamieszczanych na stronie plików graficznych i multimedialnych. Dobrą strategią jest unikanie automatycznie generowanych nazw plików. Nazwa przyjazna użytkownikom i robotom wyszukiwarki, to nazwa krótka, bez polskich znaków i w wykorzystaniem łącznika zamiast spacji lub innych znaków specjalnych. Nie bez znaczenia są też alternatywne opisy grafik. Tekst alternatywny powinien krótko opisywać co znajduje się na zdjęciu, infografice czy wykresie. Takie opisy widzą użytkownicy w momencie ładowania strony, są użyteczne dla osób niewidomych i oczywiście widzą je roboty Google.
Optymalizacja stron internetowych wymaga wzięcia pod uwagę wielu parametrów. Wiele z nich wpływa na wygodę i użyteczność strony dla użytkowników, czyli tzw. User Experience. Dlatego warto zadbać o optymalizację witryny nawet wtedy, gdy pozycjonowanie nie jest najważniejszym elementem obranej strategii marketingowej.